יום שבת, 28 במרץ 2015

זויתן עליון, זויתן תחתון, זויתן תריאטלון. ירוק, פורח, זורם, והמוווון מדרגות

בצידי הדרך 5 טיול 5,  נחל זויתן


דווקא היום התחלף השעון  לזה המתאים לקיץ, והלילה שגם ככה היה אמור להיות קצר בגלל שעת ההשכמה המוקדמת, התקצר בשעה נוספת, אבוי.
התשוקה לשבילים ולנופים משכיחה מאיתנו את תלאות הבוקר, וכוס קפה ועוגה בצומת אלונים מרפדים לנו את הבטן ואת התיסכולים.
דוהרים צפונה ומזרחה עם איתן המלווה ושי החובש, אוספים בצומת גולני את צחי גלובין המדריך, וקדימה, לרמת הגולן.  כבר בדרך צחי מאפס אותנו באיזור וקורא בשמות ישובים ואתרים שאנו חולפים לידם במהירות.
יורדים דרך המושבה מגדל סמוך לחוף הכינרת ומשם צפונה ומזרחה, חוצים את גשר אריק כשמגמת פנינו אל סמוך לעיר קצרין. בכניסה לשמורת יהודיה ובפתחו של נחל הזויתן מתארגנים להליכה.



מזג האויר בהיר למדי ורוח מזרחית לא ממש מתונה מנשבת ומצננת אותנו. בשביל ההתחלה זה קצת קריר, אבל במהרה כשמתחממים בהליכה, מיזוג האויר הזה, המלווה אותנו כמעט לאורך כל היום, הוא משיב נפש ומקל עלינו משמעותית.


גולשים באפיק הנחל המרוצף בסלעים, לא גדולים מדי אך דורשים ערנות, בינות לעצי החורש הטבעי, אלות, אלונים, וליבנה, ובקרחות החורש עדיין ירוק של טרם קיץ, ומלוא העין פריחה : פרגים, עכנאים, פשתה, תגית, רקפות, נוריות ועוד צהובים וורודים וסגולים מכל גודל וגוון.

פרגים

עכנאי

נץ החלב

עוצרים לשנייה על יד מרווה ירושלמית,  ואח"כ חונים בצל אקליפטוסים גדולים לארוחת בוקר. צחי מנפץ לנו את אגדת אלי כהן והאקליפטוסים, לאכזבת אחדים (לא מסתדר עם התאריכים וגיל העצים), וסוקר את ההיסטוריה של שיחי הצבר בארצנו (ממקור מכסיקני), הפקת צבעים מכנימה שגרה על הקקטוס הנ"ל, ועוד.


ממשיכים לאורך הערוץ כשמדי פעם נשמע קרקור צפרדעים המרמז על הימצאותם של מים, ואכן אנו מגיעים לבריכות הראשונות של הנחל העליון, עצירה המנוצלת להסבר על תופעת המשושים (ככה מתגבשת לבה כשהיא נקרשת) ולסקירה גיאולוגית.




בקטע הזה אנו פוסעים לאורך אמת מים עתיקה, שבחלקים ממנה אפשר עדיין להבחין בשרידי דיפון וטיוח. עצירה בנקודת תצפית המשקיפה על הנחל מגבוה ועל אחת מהפניות חדות-הזווית שלו המעניקות לו את שמו. שם גם מכיר לנו צחי את הקוץ הנקרא "קורטם הצבעים" שהשרף שלו כתום באופן מפתיע וקונטרסטי לצבעו הירוק-אפרפר של הצמח מבחוץ.

כאן הנחל פונה בזוית חדה ומכאן שמו




הגענו לבריכות הגדולות, משפחה נחמדה של יהודים יראי-שמים משתכשכת להנאתה במימי הבריכה, תענוג.


ממשיכים ועוקפים את ראש המפל ומגיעים למצפור התצפית המשקיף עליו, הגובה, כך צחי,הוא בסביבות 30-40 מטר, מרשים ביותר. צחי מסבר את סיפור התאונה העצובה שקיפדה את חייו של ארתור פישביין, כתוצאה מדרדור אבנים ע"י מטיילים.




עוד מעקף קטן של קטע המפל, ומכאן יורדים בירידה תלולה אל תחתית הערוץ, ירידה המרוצפת במדרגות בזלת שהונחו על ידי צדיקים נסתרים.  על אף המדרגות הנ"ל, הירידה היא קשה ומאתגרת את הברכיים של רבים מאיתנו.


הגענו למטה, הגזיה של צביקה מתנשפת ומפיקה כמה נגלות של קפה ריחני, ואגב כך צחי סוקר את ההיררכיה של ציפורי הטרף : נשר, עזניה, רחם ופרס (לפי הסדר הזה), מי מגיע למזון קודם וכו'. התירוץ לעניין הדיבור על הדורסים הוא זוג רחמים שריחף מעלינו במעגלי תרמיקות חינניים בעת שירדנו בירידה התלולה.



עוד סיפורים פיקנטיים מפי צחי : גוזלי נשרים שמתים כתוצאה מבליעה של חוליות מקלע (הנחשבות בטעות לעצמות ומקור לסידן לגוזלים), והקשר בין גלי האבנים לבין האלונים הצומחים מתוך גלי האבנים (רמז : מכרסם בשם נמנמן שאוכל את הבלוטים וגורר אותם למקום מגוריו בגל האבנים).
ממשיכים באפיק, אנחנו עכשיו כבר בחלק התחתון של הנחל, עוד כמה בריכות ומפלונים, סיבה טובה לחלוץ נעליים לטבול קצת במיים הזורמים ולהתרענן.




והפיניש המרשים עוד לפנינו : זוכרים שירדנו ירידה תלולה אל אפיקו של הנחל ? הנה בא השלב הנקמה המאזן (שלא לומר : אבו-אבו-אבו-מאזן) :  מי שיורד במדרגות, עולה במדרגות. נכון, בלי מדרגות זה היה הרבה יותר קשה, אבל גם עם, זה מאתגר את הריאות, השרירים והלב. סך הכל, את גיל 18 חצינו די מזמן.




מתנשמים ומתנשפים מגיעים לבסוף אל הפיסגה המיוחלת, מנוחה קצרה בצל העצים וסיום מישורי בשביל עפר המפלח שדה חרדל צהוב-ירוק משובץ באלונים (וגלי אבנים, זוכרים ?),



עד לחניון נחל יהודיה,שם ממתין לנו האוטובוס ואפילו קיוסק עם ארטיקים לשוחרי המתוק הצונן הזה.
התארגנות לתזוזה, מה שקורין "נוהל קרוקס", והביתה.




תודה לצחי המדריך, לאיתן המלווה ואיש הקולנוע, לשי החובש, ולכם שהייתם נחמדים כדרככם.

כל התמונות שצילמתי נמצאות כאן,

התמונות שצילם שלמה לוטם נמצאות כאן , תודה שלמה !

התמונות שצילמה אמה קבקוב נמצאות כאן , תודה אמה !

התמונות שצילמה אראלה יואל נמצאות כאן, תודה אראלה !

התמונות שצילמה אורלי מוזס נמצאות כאן, תודה אורלי !

התמונות שצילם פינו וייצמן נמצאות כאן, תודה פינו !

הסרטון שצילם איתן נמצא כאן,   תודה איתן !

להתראות,


אבי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה