יום שבת, 22 בנובמבר 2014

סובב ועוטף - ירוחם, נחל שועלים, חלמוניות ודורבנים. וגם מכתש אחד, גדול.

שנה שמינית, הייתם מאמינים ?  מסתבר שכך הוא, מאז שביל ישראל עונת 2007-8, חלפו כבר שבע שנים וזו לי השנה השמינית עם אסכולות, עם גלעד ושאר המדריכים, עם עמיתותי ועמיתי המטיילים עם הנופים של ארצנו הקטנה, ואיני שבע.
בצידי הדרך 5 יוצאת לדרך.  יוצאים מהבית עם חשיכה והתחושה היא, באופן מוזר, של "חזרה הביתה", לאנשים המחייכים להיפגש שוב, לתרמיל על הגב, לדילוג בין הבולדרים לגבים, לירידות התלולות ולטיפוס המתנשם בעליות, א-מחייה.
חבורת ירושלים-מודיעין מצטרפת לאוטובוס בצומת מסמייה ויאללה דרומה.


התחזית אומרת שאחרי הצהריים יתחיל החורף האמיתי, תחילה בצפון ולאחר מכן בכל הארץ, אנחנו מקבלים רמזים לכך מכמות העננים ההולכת ומכסה את השמיים, אך בהתקרבותנו לתחילת המסלול ליד ירוחם, נהיה מעונן חלקית עם רוח קלילה, אידאלי למדי ונוח לצועדים.


כשני קילומטר מדרום לירוחם על הכביש המוליך לשדה בוקר, מתארגנים להליכה בכיוון דרום מזרח ולאחר דקות מספר עוצרים לתצפית על נחל רביבים ועל הסביבה. מחטים של דורבנים הפזורות בסביבה מספקות לגלעד סיבה לתאר לנו את חייהם של הנ"ל, הזוגיות שלהם, התרבותם בשנים האחרונות עקב העלמות אויביהם הנמרים, והצורה המתחשבת שבה הם ניזונים מהבצלים של הצמחים בסביבה.



יוצאים מהיובל של נחל רביבים, חוצים רכס גבעות מתון למדי על מנת לעבור לנחל שועלים ויובליו. עצירה נוספת לארוחת בוקר בואדי המסתעף מנחל שועלים מפגיש אותנו עם חלמוניות ומטמורת,  וגלעד מרחיב בשני הנושאים הנ"ל : בתי הגידול השונים של החלמוניות וחידת המכנה המשותף של בתי הגידול (כמות המשקעים ?), הפצת זרעיהן (נמלים ?) וכן לקודי ההתנהגות של הבדואים באשר לרכוש השמור במטמורות והדינים הנהוגים למפירי הקודים הנ"ל.


מטמורת


ממשיכים בנחל השועלים ואחר מטפסים ממנו וממשיכים על גדתו הצפונית, תצפית נוספת באיזור של תלוליות אבנים מוזרות המכונות טומולי (זה ברבים, היחיד הוא טומולוס), וההסבר האפשרי לקיומן (קברים עתיקים), 
טומולוס

תצפית לכיוון ירוחם וההיסטוריה שלה משנות החמישים שאז היתה מקום משכנם של עולים מרומניה שעבדו בכריית מחצבים במכתש, דרך כל הגילגולים והתלאות שעברו על העיירה במשך השנים, ועד לימינו אלה, המפיחים תקווה לפריחה מחודשת של המקום בעקבות השקעות גדולות בחינוך ובתשתיות חברתיות, וכן עיר הבה"דים המוקמת בשכנות והתחבורה המשתפרת לעיר המחוז באר שבע.

ירוחם סיטי

טרסות חקלאיות בנחל שועלים

שרידי הטרסות בערוץ הנחל מובילים אותנו לשאלה על החקלאות במדבר וניצול מי השטפונות, וגלעד מרחיב על ההיסטוריה של ניהול משק המים בסביבה בעת העתיקה ובעת החדשה, על בניית הסכרים על ידי אנשי רביבים (ע"ע קובלנוב), שטפונות ועוד כגון אלה.


על שפת המכתש הגדול

ממשיכים מזרחה וטיפוס מתון מביא אותנו אל מצוק השפה הצפון מערבית של המכתש הגדול. תצפית מרהיבה על המכתש מספקת לנו את התירוץ לשמוע סקירה על המכתשים בארץ (יש חמישה), גלעד כדרכו מתאר בדרמטיות ובתנועות גוף את התהליכים הגאולוגיים שהובילו ליצירת המכתשים, על גילויים המחודש ע"י סטודנטים ישראליים בשנות הארבעים שנוכחו לאכזבתם כי הבריטים הקדימו אותם, וטוביה קושניר שניתץ  את סמל חיל ההנדסה הבריטי שהיה חקוק בסלע, והנציח במקומו את עצמו ואת הפלמ"ח.




הליכה נינוחה על שפת המכתש, תצפית אחרונה, השמש מנמיכה והרוח נושבת קרירה, והליכה קצרה לאוטובוס הממתין לנו בעיקול הכביש, ויאללה לדרך.

בטרם חשיכה עוד מספיקים לעצור בצומת להבים ולשזוף את עינינו בחלמוניות נוספות הצומחות כאן בשפע



נפרדים בתודה ומצפינים הביתה.

תודה לאיתן, לגלעד לעידו החובש ולנהגנו הנאמן,

ותודה לכם על החברה הנעימה (כרגיל).

עוד תמונות שצילמתי נמצאות כאן : כאן

תמונות שצילם איתן נמצאות כאן : כאן

תמונות שצילמה מיכי ברש נמצאות כאן

תמונות שצילם רון צורן נמצאות כאן

אם יש ברשותכם תמונות שתרצו לשתף, שלחו נא אותן אלי ואוסיף ע"מ שיהנו כולם.

תודה ולהתראות,

אבי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה